NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » JAK WYGLĄDA PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE W WYDANIU PAŃSTWA KOLONIALNEGO?

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Jak wygląda partnerstwo publiczno-prywatne w wydaniu państwa kolonialnego?

  
MareczekX5
25.09.2013 12:27:55
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Administrator 

Posty: 7596 #1608366
Od: 2012-7-24
Za: http://marucha.wordpress.com/2013/09/25/jak-wyglada-partnerstwo-publiczno-prywatne-w-wydaniu-panstwa-kolonialnego/

Kapitalizm całą gębą: zyski prywatne, straty państwowe. Jakże by ci kapitaliści się uchowali bez państwa?
Admin

Prywatna firma “Gdańsk Transport Company” (GTC) zarabia krocie za zarządzanie 152-kilometrowym odcinkiem autostrady A1 z Gdańska do Torunia (w ubiegłym roku 110 mln zł zysku). Wszystko dzięki gigantycznym dopłatom dla tej spółki z Krajowego Funduszu Drogowego (pieniądze podatników) za to, że “autostrada jest dostępna”. Sytuacja ta będzie trwała aż do 2039 roku…

Obrazek
Torbjörn Nohrstedt, prezes Gdańsk Transport Company




Deal z autostradą A1 był bardzo prosty. Spółka GTC, której właścicielami są obecnie: Skanska A1 Invest AB (Szwecja, 30 proc. udziałów), John Laing Infrastructure Ltd. (Wlk. Brytania, 30 proc. udziałów), NDI Autostrada Sp. z o.o. (Luksemburg, 25 proc. udziałów) oraz Group Five (RPA, 15 proc. udziałów) – otrzymała w 1997 roku od państwa polskiego koncesję na budowę i eksploatację północnego odcinka autostrady A1.

Kilka lat później spółce GTC udało się sfinalizować umowę z rządem Marka Belki, która przewidywała, że Polska poręczy kredyty jakie GTC zaciągnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Nordic Investment Bank oraz AB Svensk Exportkredit w łącznej wysokości 768 mln euro (ok. 3,5 mld zł) na budowę północnego odcinka autostrady A1 (innymi słowy – gdyby GTC stało się niewypłacalne, to Polska będzie zobowiązana do zapłaty całego długu).

Spłata tych kredytów ma się rozpocząć dopiero w 2015-2016 roku (do tego czasu przyrastają odsetki, dzięki czemu obecne zadłużenie wynosi już około 6 mld zł) i ma potrwać aż do 2040 roku.

Dodatkowo umowa z rządem przewidywała, że opłaty za korzystanie z autostrady, pobierane od kierowców na bramkach wjazdowych, mają być przekazywane do Ministerstwa Transportu na specjalny rachunek w Krajowym Funduszu Drogowym. Następnie Krajowy Fundusz Drogowy będzie je z powrotem przekazywał na rachunki GTC. Będą one jednak powiększone o tzw. opłatę za dostępność autostrady.

Ile wynosi wspomniana opłata? Rząd nie chce ujawnić ile dopłaca do prywatnych autostrad, ale z danych finansowych GTC wynika, że w 2012 roku, oprócz 130 mln zł opłat pobranych na bramkach za przejazd autostradą, spółka zarządzająca autostradą A1 otrzymała z Krajowego Funduszu Drogowego dodatkowo ponad 300 mln zł w opłacie “za dostępność autostrady”.

Okazuje się zatem, że nie tylko kierowcy przejeżdżający autostradą A1 łożą w opłatach pobieranych na bramkach za jej utrzymanie i spłatę kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Nordic Investment Bank oraz AB Svensk Exportkredit. Przede wszystkich robią to polscy podatnicy, których pieniądze są przekazywane do GTC z Krajowego Funduszu Drogowego.

Jakby tego było mało, rząd Donalda Tuska przyznał GTC kolejne gwarancje spłaty kredytów pod budowę dalszych odcinków A1 do kwoty 1,1 mld euro… Tak wygląda partnerstwo publiczno-prywatne w państwie kolonialnym.

Czytaj więcej: Gdzie trafiają zyski z autostrady A1. I co wspólnego ma z tym Johannesburg.

http://niewygodne.info.pl\
_________________
http://www.youtube.com/user/MareczekX5?feature=mhee



http://praca-za-prace.iq24.pl/default.asp

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » JAK WYGLĄDA PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE W WYDANIU PAŃSTWA KOLONIALNEGO?

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny