Grupa: Użytkownik
Posty: 2113 #1889261 Od: 2014-5-4
| Od redakcji: sukces polskiej prywatnej firmy PESA produkującej tramwaje i pociągi nie wzbudził zainteresowania mediów. O ile podnoszą one larum przy każdej okazji „groźby” kupienia czegokolwiek w Polsce „przez Rosjan”, w tym przypadku panuje milczenie. Sukces PESY jest tym bardziej godny uwagi, że w zajęła ona miejsce renomowanej firmy kanadyjskiej BOMBARDIER.
Tramwaj PESY w Moskwie
Rosyjski rynek transportowy jest ogromny. Zabiegają o niego prawie wszystkie liczące się firmy wspierane przez własne państwa (klasycznym przykładem są Niemcy, ale i Czechy). U nas jednak panuje inna poetyka – swego czasu niesławnej pamięci minister transportu Sławomir Nowak robił wszystko, żeby nie pojechać na Kongres Kolejowy do Soczi, mimo że miał zaproszenie.
Nic więc dziwnego, że nasze potencjalne miejsce zajmują inni. PESA to firma prywatna, więc nie była spętana zawiłościami, czy raczej szaleństwami, polskiej polityki wschodniej. Pokazała jak należy postępować na rynku rosyjskim i jakie potencjalne możliwości moglibyśmy mieć, gdyby nie spętanie prometejskimi dogmatami. Poniżej tekst na temat sukcesu PESY:
Na Targach Przemysłowych InnoProm 2014 w Jekaterynburgu prezes Pesy Tomasz Zaboklicki i Dyrektor Generalny UralWagonZawod Oleg Sijenko podpisali list intencyjny w sprawie powołania wspólnego przedsiębiorstwa. To kolejny przełom dla polskiego producenta taboru. Wszystko wskazuje na to, że dostawa 120 tramwajów Fokstrot (na zdjęciu) do Moskwy to tylko przygrywka przed dużą ekspansją na rosyjski rynek bydgoskiego producenta taboru, Pesy. Dziś podpisana została umowa z UralWagonZawod (UVZ) na utworzenie wspólnej spółki. Obie firmy sprecyzowały w podpisanym dokumencie, że celem ich przyszłego wspólnego działania jest produkcja, sprzedaż i serwisowanie pojazdów szynowych.
Przedstawiciele kierownictw bydgoskiego producenta taboru i UVZ ujawnili, że pierwszymi wspólnymi krokami obu firm będą: w najbliższych tygodniach rejestracja spółki w Federacji Rosyjskiej i rozpoczęcie jej działalności zmierzającej na tym etapie do pozyskania pierwszych zamówień zgodnie z założeniami przyjętego biznes planu.
– To kolejny krok w realizacji strategii naszej spółki na rynku rosyjskim i rynkach całej unii gospodarczej. Współpraca z UVZ, tak poważnym i doświadczonym partnerem, otwiera przed obiema firmami nowe perspektywy rozwoju na tych rynkach – powiedział Dariusz Skotnicki, dyrektor marketingu rynku wschodniego Pesy Bydgoszcz.
Porozumienie zakłada uruchomienie centrów montażowych i serwisowych na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz powstanie wspólnego przedsiębiorstwa produkującego tramwaje, lokomotywy, wagony metra i inne pojazdy elektryczne.
- Nie byłoby podpisanego dzisiaj dokumentu, gdyby nie dostawa tramwajów dla Moskwy. To dzięki niej mogliśmy zbudować biznesowe relacje i wzajemne zaufanie. Dla Pesy to kolejne, ważne wyzwanie, a dla polskich przedsiębiorców potwierdzenie, że rosyjskie firmy są dla nas ważnym partnerem. Oparta na profesjonalizmie i wzajemnym zaufaniu współpraca może zaowocować sukcesami w skali globalnej – dodał Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
UralWagonZawod powstał w 1936 roku jako producent taboru fabryka podczas II wojny światowej przejęła produkcję czołgów i do dziś jest największym na świecie producentem tego typu pojazdów. „Produkcja specjalna”, czyli dla wojska, jest najważniejszym zadaniem liczącego ponad 100 firm kombinatu naukowo-produkcyjnego.
O skali zaangażowania w tabor szynowy też świadczą liczby: fabryka wyprodukowała w 2012 roku 30 tysięcy wagonów towarowych, co jest prawdopodobnie rekordem świata. W 2013 roku nastąpiło spowolnienie produkcji, do… 20 tys. wagonów. Gigant z Niżnego Tagiłu szuka źródeł dywersyfikacji przychodów, stąd wejście na rynek taboru pasażerskiego.
O tym, jak poważne są ambicje Pesy świadczy to, że pierwotnie z gigantem miał współpracować największy producent taboru na świecie – kanadyjski Bombardier. Jego miejsce zajął jednak bydgoski producent. Rosyjskie firmy stoją przed wielkim wyzwaniem modernizacji taboru zarówno Kolei Rosyjskich RŻD, jak i tramwajów czy metra w miastach. Dość powiedzieć, że Fokstrot jest pierwszym seryjnie dostarczanym nowoczesnym tramwajem w tym kraju.
Model, który przyjęły Pesa i UVZ jest klasyczny dla inwestycji na rosyjskim rynku. Tą samą drogą postępował Alstom, który założył spółkę joint-venture z Transmaszholding (mają m. in. kontrakt na dostawę 1210 wagonów piętrowych dla Kolei Rosyjskich) oraz Siemens z Sinarą (wspólne zamówienia na ponad 1000 lokomotyw). Tramwaje dla Moskwy też chciały zresztą dostarczać Alstom i TMH, ale robi to Pesa z UVZ.
Partner Pesy jest szczególnie aktywny na targach Innoprom. Wczoraj zaprezentował na nich niezwykły model koncepcyjny tramwaju Russia One (R1), o którym pisał portal Transport-Publiczny.pl. Według naszych informacji, z projektowaniem tramwaju R1 Pesa nie miała jednak nic wspólnego.
Za: rynek-kolejowy.pl http://mysl-polska.pl |