100 lat temu wzbił się w powietrze pierwszy na świecie czterosilnikowy samolot „Rosyjski Witeź”
Za: http://marucha.wordpress.com/2013/05/31/100-lat-temu-wzbil-sie-w-powietrze-pierwszy-na-swiecie-czterosilnikowy-samolot-rosyjski-witez/

100 lat temu wzbił się w powietrze pierwszy na świecie czterosilnikowy samolot „Rosyjski Witeź”, stworzony przez konstruktora Igora Sikorskiego. Zdaniem ekspertów to wydarzenie zapoczątkowało nową erę w historii lotnictwa.



Duże wieloosobowe aeroplany próbowało wówczas budować wielu europejskich konstruktorów. Ich nieudane eksperymenty zrodziły uprzedzenia, które były potwierdzane argumentami cenionych naukowców. Na przykład, brytyjski inżynier Frederick William Lanchester opublikował badania, w których, jak się wydawało, udowadniał, że samoloty osiągnęły już swoje maksymalne rozmiary. Wiadomość o osiągnięciu 24-letniego rosyjskiego konstruktora Igora Sikorskiego była prawdziwą sensacją. Jego „Rosyjski Witeź” był czterokrotnie cięższy – mówi Wadim Michiejew, autor książek o Igorze Sikorskim:

„Rosyjski witeź” to wielkie wydarzeniem w historii lotnictwa. Wcześniej nikt nie wierzył, że można zbudować taki samolot. Główna wartość osiągnięcia Sikorskiego polega na tym, że stworzył on schemat wielosilnikowy i że na prawdę stworzył samolot wielosilnikowy. Można to porównać, jeśli nie do pierwszego lotu w kosmos, to na pewno do lotu Buranu, czyli pierwszego rosyjskiego wahadłowca. Miało to mniej więcej takie znaczenie.


Rosyjski Witeź

W listopadzie tego samego roku Sikorski udoskonalił schemat i zbudował samolot „Ilja Muromiec”. Uruchomiono seryjną produkcję tej maszyny. Rok później na jego bazie stworzono rosyjską „Eskadrę Statków Powietrznych”. Ta jednostka stała się pierwszą w historii świata eskadrą bombowców strategicznych.

W 1918 roku Igor Sikorski, którego nowa władza wpisała na czarną listę monarchistów, został zmuszony do opuszczenia ukochanej ojczyzny. W Stanach Zjednoczonych założył firmę firmując ją własnym nazwiskiem. Budował hydroplany, a jego śmigłowiec jednowirnikowy jako pierwszy na świecie wzbił się w powietrze.

„Rosyjski Witeź” w okresie władzy radzieckiej miał szczególną misję – mówi redaktor naczelny portalu avia.ru Roman Gusarow:

Przez wiele lat podczas ogólnonarodowych świąt latał on w defiladach z transparentami. Obywatele kraju widzieli potęgę Związku Radzieckiego i jego osiągnięcia. Żałuję, że Igor Sikorski opuścił Rosję i wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jednak jest on dla nas nie mniej ważny i bardzo ceniony. Rosyjscy lotnicy uważają Igora Sikorskiego za swojego rodaka i rosyjskiego konstruktora samolotów. Jego sztandar przejęli inni konstruktorzy, przede wszystkim jest to Biuro Konstruktorskie Tupolewa.

Obecnie rosyjskie lotnictwo strategiczne, którego pierwowzorem była „Eskadra Statków Powietrznych” Igora Sikorskiego, jest jednym z najlepszych na świecie. A jego „Rosyjski Witeź” słusznie uważany jest za „dziadka” lotnictwa cywilnego.

http://polish.ruvr.ru


  PRZEJDŹ NA FORUM