Nauka języka i rozróżnianie rytmów muzyki – co potrafią nienarodzone dzieci? |
Za: http://marucha.wordpress.com/2013/08/28/nauka-jezyka-i-rozroznianie-rytmow-muzyki-co-potrafia-nienarodzone-dzieci/ Według naukowców, dzieci w trzecim trymestrze ciąży słyszą rytm muzyki i mowy. Reagują m.in. na piosenki słuchane przez matki, a także rozróżniają słowa i języki. Po narodzeniu dziecko kojarzy już słowa, które szczególnie często słyszało podczas życia płodowego. Matka jest dla dziecka pierwszym nauczycielem języka. Już w 1988 r. odkryto, że noworodek kojarzy piosenkę z ulubionego serialu oglądanego przez matkę – tak jakby słyszał ją już wcześniej. Z kolei w późniejszych badaniach, naukowcy stwierdzili, że nowonarodzone dzieci są przyzwyczajone do języka, jakim posługują się ich rodzice. Dlatego też amerykańskie noworodki uznawały słowa wypowiadane w języku szwedzkim za obce. Ostatnio naukowcy postanowili zbadać dzieci przy użyciu najnowszych technik. Dali ciężarnym kobietom nagranie, które miały odtwarzać przez kilka ostatnich miesięcy ciąży. Kilka razy w tygodniu kobiety puszczały dzieciom dźwięk z wymyślonym słowem “tatata”. Przed swymi narodzinami dzieci słyszały to słowo ponad 25 tys. razy. Z analizy sygnałów mózgowych przeprowadzonej przy użyciu czujników EEG wynikło, że mózgi dzieci rozpoznawały to słowo, w przeciwieństwie do dzieci z grupy kontrolnej (którym nie puszczano nagrania). Potwierdza to, że dzieci oswajają się z językiem ojczystym już w życiu płodowym. Według badaczy, mechanizmy mózgu odpowiedzialne za słuch rozwijają się po 30 tygodniach życia płodowego. Dziecko zaczyna słuchać głosu matki w ostatnich 10 tygodniach ciąży. – Matka jako pierwsza wpływa na umysł dziecka – mówi współautorka badania Patricia Kuhl, z Uniwersytetu Waszyngtońskiego. – Najgłośniejsze w jej mowie są samogłoski i to one są najlepiej zapamiętywane przez dziecko – dodaje. To pierwsze badanie, które ponad wszelką wątpliwość dowodzi, że dziecko w życiu płodowym uczy się języka matki. Źródło: lifenews.com Mjend http://www.pch24.pl |