NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TALMUD ŹRÓDŁEM POLSKIEGO PRAWA ABORCYJNEGO

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Talmud źródłem polskiego prawa aborcyjnego

  
MareczekX5
21.12.2012 19:58:44
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Administrator 

Posty: 7596 #1094320
Od: 2012-7-24
Źródło: http://gazetawarszawska.com/2012/12/18/talmud-zrodlem-polskiego-prawa-aborcyjnego/
Za: http://stopsyjonizmowi.wordpress.com/2012/12/20/talmud-zrodlem-polskiego-prawa-aborcyjnego/
Obrazek
Przerywanie ciąży

Sprawa przerywania ciąży wywołuje zupełnie inne niż w przy­padku antykoncepcji problemy natury halachicznej. Istnieje generalna zgoda co do tego, że zabicie płodu nie stanowi mor­derstwa, aczkolwiek co najmniej jeden autorytet rabiniczny próbuje te sprawy łączyć41. Wszyscy halachiści uważają przer­wanie ciąży za czyn w normalnych okolicznościach zakazany, nie ma jednak wśród nich jednomyślności co do istoty tego zakazu ani też jego pochodzenia — czy jest biblijny, czy rabi­niczny.

Różne ujęcie zagadnienia dopuszczalności przerwania ciąży, nawet gdy istnieją wskazania medyczne, ma swoje źródło prze­de wszystkim w niejednakowej interpretacji istoty tego zakazu. Przyjęto zasadę, że gdy dalsze utrzymywanie ciąży zagraża życiu matki, można — dla jej ratowania — płód usunąć.

Niektóre autorytety podciągają pod tę zasadę również kwestię zdrowia psychicznego matki, a mianowicie przypadek, w którym uro­dzenie dziecka mogłoby ją popchnąć do samobójstwa z rozpa­czy. Jeszcze inni rozszerzają to na sytuację, gdy kobieta karmi piersią i wskutek nowej ciąży pokarm znika, co stwarza zagro­żenie życia dla karmionego niemowlęcia. Nieliczni natomiast posuwają się jeszcze dalej, uważając zabieg za dozwolony na­wet przy braku zagrożenia życia kobiety, gdy ciąża powoduje poważne dolegliwości i silny ból. Z takim tolerancyjnym sta­nowiskiem nie zgadzają się pozostali halachiści, aczkolwiek nie protestują przeciwko usunięciu płodu, przeprowadzonemu w okresie pierwszych czterdziestu dni albo nawet trzech mie­sięcy ciąży, gdy wspomniane wyżej okoliczności mają miejsce albo gdy dziecko ma się urodzić zdeformowane42. Cechą wspól­ną tych rozbieżnych poglądów jest troska o zdrowie matki i szczególny nacisk, aby przerywanie ciąży odbywało się, w mia­rę możliwości, w jej początkowym okresie.

Kosciol Narod i Panstwo



Rozdział 9. Rytuał w życiu: życie seksualne, małżeństwo i starość

1 Jad: Iszut 1:1—4.

2 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 21:1—6.

3 Md. 22:1—19.

4 Md. 23, Tosefot do TB Sidda 13a i Nachmanides adloc. Zagadnienie na­
sienia kobiecego poruszone jest szerzej u D.M. Feldmana, Marital Relations,
Birth Control and Aboration in Jewish Law, Nowy Jork, 1974, rozdz. 7.

5 Zohar l:188a.

6 Szulchan Aruch: Ewen ha- Ezer 23.

7 Kpł 18:22, 20:13, Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 24 i Bajit Chadasz do Tur ad loc.

8 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 20:2.

9 TB Jewamot 63b, Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 1:1.

1110 iMBIDd. 1:3—4 i Turei Zahaw adloc. ibid. 1:5,8.

11111 Tosefot do TB Gittin 41b, Rabbenu Nissim o Alfasi do TB Kidduszin 41a.

12 TB Kidduszin 12b.

13 Lemticus Rabba 8:1.

14 Ci. J. Trachtenberg, Jewish Magie and Superstition, Nowy Jork 1970,
s. 173.

15 J.D. Eisenstein, OtzarDinum u-Minhagim, Nowy Jork, 1917, s. 428.

16 SzulchanAruch: Ewen ha-Ezer 64:1, TB Berachot54b.

17 J. Werdiger, Edut Le-Yisrael, Bnei-Braq, 1965, s. 6.

18 TJ Bikkurim 3:3; TB Jewamot 63b, Werdiger op. cit., s. 7, cytujący Ma-
harama Mintza.

” TB Eruwim 18b, Pirkei de R. Eliezer 12.

20 Isserles w Szulchan Aruch: Jore Dea 319:3, Bet Szmuel do Ewen ha-Ezer
30:5, respons Chatam Sofer do Ewen ha-Ezer nr 98, respons Ketaw Sofer do
idem. nr 47.

21 Mordechaj o Kidduszin nr 488 Tosefot do TB Kidduszin 9a.

22 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 55:2, Bet Szmuel do idem. 55:1.

23 TB Nedarim 20b i Rabbenu Nissim ad loc. Tur: Ewen ha-Ezer 25, Orach
Chaim 240.

24 Szulchan Aruch ibid., TB Berachot 62a, TB Nedarim 20b. Tw /*/</.
23 Tur ibid. i Szulchan Aruch ibid. z wariantami.

26 idem. cyt. TB Jewamot 20a.

27 Herman Wouk, This is My God, Nowy Jork, 1976, s. 141.

28 Szulchan Aruch idem. 25:2.

29 M Nidda 7:4.

30 Szulchan Aruch idem. 25:5.

31 Kpł. 15:19—24, 18:19, 20:18.

32 M Nidda 7:4.

” Szulchan Aruch: Orach Chaim 88.

34 Szulchan Aruch: Jore Dea 195, 196.

35 TB Nidda 3Ib.

36 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 23:1, TB Jewamot 34b.

37 R. Moses Feinstein, /grot Mosze: Ewen ha-Ezer nr 63.

38 jAM Szel Szlomo o M Jewamot 1:8.

39 IB Jewamot 12b.

40 IgrotMosze, idem., t. 2 nr 17, R. Eliezer Waldenberg, CicE/iezer, t. 9, nr51.

41 R. Eliasz Mizraszi o Wj 21:22.

42 Dyskusję zawierającą różne poglądy znajdujemy w całości u D.M. Feld-
mana, op. cit., rozdz. 14i 15 oraz J.D. Bleicha, Contemporary Halakhic Problems,
Nowy Jork, 1977, r. 15.

43 Pwt 24:1.

44 M Gittin 9:3.

45 Patrz na przykład I.J. Weiss, Minchat Yitzchak, t. 1, nr nr 102—103, gdzie
autor, czołowy halachista współczesny, dyskutuje na temat prawidłowej trans­
literacji literami hebrajskimi imion Louis i Rosę.

46 TB Kidduszin 13a.

47 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 119:6, 154.

48 Jad: Geruszin 2:20.

49 TB Berachot 8b.

50 M Awot 5:21.

51 Kpł 19:32, Szulchan Aruch: Jore Dea 244:1.

52 Wj 19:12, Kpł 19:3, Szulchan Aruch. idem. 240:24 i TureiZahaw ad loc. » Ibid. 240.

54 Cf. Y. Grunewald, Kol-Bo al Ave/ut, Nowy Jork, 1065, s. 174.

55 Szulchan Aruch idem. 338.

56 Ibid. i Siftei Kohen ad loc.
” Md. 329:3-5.

51 J.D. Bleich, op. dt. r. 16.

59 Szulchan Aruch idem. 352, 362.

« Ibid. 380-393.
_________________
http://www.youtube.com/user/MareczekX5?feature=mhee



http://praca-za-prace.iq24.pl/default.asp

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TALMUD ŹRÓDŁEM POLSKIEGO PRAWA ABORCYJNEGO

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny