Grupa: Administrator
Posty: 7596 #1094320 Od: 2012-7-24
| Źródło: http://gazetawarszawska.com/2012/12/18/talmud-zrodlem-polskiego-prawa-aborcyjnego/ Za: http://stopsyjonizmowi.wordpress.com/2012/12/20/talmud-zrodlem-polskiego-prawa-aborcyjnego/
Przerywanie ciąży
Sprawa przerywania ciąży wywołuje zupełnie inne niż w przypadku antykoncepcji problemy natury halachicznej. Istnieje generalna zgoda co do tego, że zabicie płodu nie stanowi morderstwa, aczkolwiek co najmniej jeden autorytet rabiniczny próbuje te sprawy łączyć41. Wszyscy halachiści uważają przerwanie ciąży za czyn w normalnych okolicznościach zakazany, nie ma jednak wśród nich jednomyślności co do istoty tego zakazu ani też jego pochodzenia — czy jest biblijny, czy rabiniczny.
Różne ujęcie zagadnienia dopuszczalności przerwania ciąży, nawet gdy istnieją wskazania medyczne, ma swoje źródło przede wszystkim w niejednakowej interpretacji istoty tego zakazu. Przyjęto zasadę, że gdy dalsze utrzymywanie ciąży zagraża życiu matki, można — dla jej ratowania — płód usunąć.
Niektóre autorytety podciągają pod tę zasadę również kwestię zdrowia psychicznego matki, a mianowicie przypadek, w którym urodzenie dziecka mogłoby ją popchnąć do samobójstwa z rozpaczy. Jeszcze inni rozszerzają to na sytuację, gdy kobieta karmi piersią i wskutek nowej ciąży pokarm znika, co stwarza zagrożenie życia dla karmionego niemowlęcia. Nieliczni natomiast posuwają się jeszcze dalej, uważając zabieg za dozwolony nawet przy braku zagrożenia życia kobiety, gdy ciąża powoduje poważne dolegliwości i silny ból. Z takim tolerancyjnym stanowiskiem nie zgadzają się pozostali halachiści, aczkolwiek nie protestują przeciwko usunięciu płodu, przeprowadzonemu w okresie pierwszych czterdziestu dni albo nawet trzech miesięcy ciąży, gdy wspomniane wyżej okoliczności mają miejsce albo gdy dziecko ma się urodzić zdeformowane42. Cechą wspólną tych rozbieżnych poglądów jest troska o zdrowie matki i szczególny nacisk, aby przerywanie ciąży odbywało się, w miarę możliwości, w jej początkowym okresie.
Kosciol Narod i Panstwo
Rozdział 9. Rytuał w życiu: życie seksualne, małżeństwo i starość
1 Jad: Iszut 1:1—4.
2 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 21:1—6.
3 Md. 22:1—19.
4 Md. 23, Tosefot do TB Sidda 13a i Nachmanides adloc. Zagadnienie na sienia kobiecego poruszone jest szerzej u D.M. Feldmana, Marital Relations, Birth Control and Aboration in Jewish Law, Nowy Jork, 1974, rozdz. 7.
5 Zohar l:188a.
6 Szulchan Aruch: Ewen ha- Ezer 23.
7 Kpł 18:22, 20:13, Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 24 i Bajit Chadasz do Tur ad loc.
8 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 20:2.
9 TB Jewamot 63b, Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 1:1.
1110 iMBIDd. 1:3—4 i Turei Zahaw adloc. ibid. 1:5,8.
11111 Tosefot do TB Gittin 41b, Rabbenu Nissim o Alfasi do TB Kidduszin 41a.
12 TB Kidduszin 12b.
13 Lemticus Rabba 8:1.
14 Ci. J. Trachtenberg, Jewish Magie and Superstition, Nowy Jork 1970, s. 173.
15 J.D. Eisenstein, OtzarDinum u-Minhagim, Nowy Jork, 1917, s. 428.
16 SzulchanAruch: Ewen ha-Ezer 64:1, TB Berachot54b.
17 J. Werdiger, Edut Le-Yisrael, Bnei-Braq, 1965, s. 6.
18 TJ Bikkurim 3:3; TB Jewamot 63b, Werdiger op. cit., s. 7, cytujący Ma- harama Mintza.
” TB Eruwim 18b, Pirkei de R. Eliezer 12.
20 Isserles w Szulchan Aruch: Jore Dea 319:3, Bet Szmuel do Ewen ha-Ezer 30:5, respons Chatam Sofer do Ewen ha-Ezer nr 98, respons Ketaw Sofer do idem. nr 47.
21 Mordechaj o Kidduszin nr 488 Tosefot do TB Kidduszin 9a.
22 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 55:2, Bet Szmuel do idem. 55:1.
23 TB Nedarim 20b i Rabbenu Nissim ad loc. Tur: Ewen ha-Ezer 25, Orach Chaim 240.
24 Szulchan Aruch ibid., TB Berachot 62a, TB Nedarim 20b. Tw /*/</. 23 Tur ibid. i Szulchan Aruch ibid. z wariantami.
26 idem. cyt. TB Jewamot 20a.
27 Herman Wouk, This is My God, Nowy Jork, 1976, s. 141.
28 Szulchan Aruch idem. 25:2.
29 M Nidda 7:4.
30 Szulchan Aruch idem. 25:5.
31 Kpł. 15:19—24, 18:19, 20:18.
32 M Nidda 7:4.
” Szulchan Aruch: Orach Chaim 88.
34 Szulchan Aruch: Jore Dea 195, 196.
35 TB Nidda 3Ib.
36 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 23:1, TB Jewamot 34b.
37 R. Moses Feinstein, /grot Mosze: Ewen ha-Ezer nr 63.
38 jAM Szel Szlomo o M Jewamot 1:8.
39 IB Jewamot 12b.
40 IgrotMosze, idem., t. 2 nr 17, R. Eliezer Waldenberg, CicE/iezer, t. 9, nr51.
41 R. Eliasz Mizraszi o Wj 21:22.
42 Dyskusję zawierającą różne poglądy znajdujemy w całości u D.M. Feld- mana, op. cit., rozdz. 14i 15 oraz J.D. Bleicha, Contemporary Halakhic Problems, Nowy Jork, 1977, r. 15.
43 Pwt 24:1.
44 M Gittin 9:3.
45 Patrz na przykład I.J. Weiss, Minchat Yitzchak, t. 1, nr nr 102—103, gdzie autor, czołowy halachista współczesny, dyskutuje na temat prawidłowej trans literacji literami hebrajskimi imion Louis i Rosę.
46 TB Kidduszin 13a.
47 Szulchan Aruch: Ewen ha-Ezer 119:6, 154.
48 Jad: Geruszin 2:20.
49 TB Berachot 8b.
50 M Awot 5:21.
51 Kpł 19:32, Szulchan Aruch: Jore Dea 244:1.
52 Wj 19:12, Kpł 19:3, Szulchan Aruch. idem. 240:24 i TureiZahaw ad loc. » Ibid. 240.
54 Cf. Y. Grunewald, Kol-Bo al Ave/ut, Nowy Jork, 1065, s. 174.
55 Szulchan Aruch idem. 338.
56 Ibid. i Siftei Kohen ad loc. ” Md. 329:3-5.
51 J.D. Bleich, op. dt. r. 16.
59 Szulchan Aruch idem. 352, 362.
« Ibid. 380-393. _________________ http://www.youtube.com/user/MareczekX5?feature=mhee
http://praca-za-prace.iq24.pl/default.asp |