GRY



NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Has這: rss dla

HOME KOCI粌 KATOLICKI BΜGOSxWIENI, KT紑ZY NIE WIDZIELI, A UWIERZYLI

Przejdz do do逝 stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

B這gos豉wieni, kt鏎zy nie widzieli, a uwierzyli

  
marcus
12.07.2014 19:10:34
poziom najwy窺zy i najjaniejszy :-)



Grupa: U篡tkownik

Posty: 2110 #1887395
Od: 2014-5-4


Ilo edycji wpisu: 1

Aposto這wie nawet przebywaj鉍 z Jezusem i widz鉍 Jego cuda pozostawali ludmi, kt鏎ych relacja do Niego opiera豉 si na wierze. Jak wiemy z wielu wypowiedzi zawartych w Ewangelii, fakt bliskoci Jezusa nie rozwi頊ywa wszystkich trudnoci dotycz鉍ych ich wiary. Tak瞠 Aposto這wie musieli wzrasta w wierze, a wi璚 i Tomasz m闚i dla Portalu PCh24.pl ks. dr hab. Janusz Kr鏊ikowski, profesor UPJPII, wyk豉dowca teologii dogmatycznej.
By Giovanni Battista da Faenza

Giovanni Battista da Faenza Niewierny Tomasz

Dzisiejszy patron to posta, kt鏎a tak silnie uwierzy豉 po pocz靖kowym niedowiarstwie, 瞠 dotar豉 spor鏚 Aposto堯w najdalej a do Indii. Mowa oczywicie o w. Tomaszu, zwanym Didymos. Co o nim wiemy z przekaz闚 Nowego Testamentu?

wi皻y Tomasz Aposto jest zawsze wymieniany w Ewangeliach w katalogach Aposto堯w. Czterokrotnie pojawia si w Ewangelii w. Jana: gdy Jezus wybiera si do Jerozolimy, w czasie Ostatniej Wieczerzy stwierdza, 瞠 nie wie, dok鉅 idzie Jezus i nie zna drogi, gdy spotyka si ze Zmartwychwsta造m, a w ko鎍u jest wr鏚 rybak闚 nad Jeziorem Genezaret, gdy pojawia si tam Jezus (na tej podstawie mo瞠my przypuszcza, 瞠 by rybakiem). W Dziejach Apostolskich zostaje wymieniony wr鏚 Aposto堯w oczekuj鉍ych na zes豉nie Ducha wi皻ego.

Co oznacza przydomek Didymos?

Przydomek oznacza bliniaka, chocia nie wiemy, czyim by bliniakiem. Zreszt, o Tomaszu niewiele wiemy nie wiemy, sk鉅 pochodzi, nie wiemy niczego o jego rodzinie. Tradycja przekazuje, ze mia brata Eleazara i siostr Lizj (Lidi).

Tak jak Ksi鉅z wspomnia, w. Tomasz czterokrotnie wyst瘼uje w Ewangelii wg w. Jana. Pocz靖kowo zwraca si do Aposto堯w, gdy Jezus zmierza do Jerozolimy: Chodmy tak瞠 i my, aby razem z Nim umrze. W jakim kontekcie wypowiedzia te s這wa?

S這wa te pojawiaj si w bardzo szczeg鏊nym kontekcie w Ewangelii w. Jana. Jest to swoiste przejcie w narracji ewangelicznej. Po pierwszym okresie nauczania i dokonywanych cud闚 Jezus wchodzi w decyduj鉍y etap swojej misji, a mianowicie udaje si do Jerozolimy, b璠鉍 wiadomy, 瞠 tam z這篡 swoje 篡cie w zbawczej ofierze. Mo積a wi璚 powiedzie, 瞠 s這wa Aposto豉 Tomasza wyra瘸j gotowo p鎩cia z Jezusem i z za Jezusem, by uczestniczy w decyduj鉍ym etapie Jego misji.

Nie potrafimy powiedzie, czy Aposto這wie byli wiadomi tego, czego mia dokona Jezus, ale s這wa Tomasza odzwierciedlaj ich determinacj do dochowania wiernoci Jezusowi i wzi璚ia na siebie wszystkich konsekwencji tego, 瞠 id za Nim. To, co m闚i Tomasz do Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy, zdaje si wskazywa, 瞠 wiadomo Aposto堯w musia豉 jeszcze dojrze.

W豉nie, podczas Ostatniej Wieczerzy w. Tomasz m闚i do Jezusa: Panie, nie wiemy dok鉅 idziesz, na co Chrystus odpowiedzia: Ja jestem drog i prawd, i 篡ciem. Co oznacza to stwierdzenie?

Stwierdzenie Jezusa, b璠鉍e odpowiedzi na czciowo bezradne s這wa Tomasza, w豉ciwie streszcza to, kim jest Jezus dla Aposto堯w, a w nich dla ka盥ego cz這wieka. Jako droga wyznacza On jedyny kierunek ludzkiego 篡cia, jako prawda wskazuje On, jak tego kierunku si trzyma i jako 篡cie potwierdza, 瞠 On jest spe軟ieniem ludzkiej w璠r闚ki. Chcia這by si powiedzie, 瞠 to stwierdzenie Jezusa zmierza do podkrelenia, i On jest po prostu wszystkim dla cz這wieka, jest odpowiedzi na wszystkie pytania i wype軟ieniem wszystkich ludzkich d嘀e. M闚i鉍 bardziej teologicznie, za w. Augustynem, mo積a powiedzie, ze On jest doskona造m Porednikiem cz這wieka wzgl璠em Ojca.

Najwa積iejsz histori biblijn zwi頊an ze w. Tomaszem Aposto貫m jest ta, w wyniku kt鏎ej nadaje mu si niekiedy przydomek niewiernego. Jak to si sta這, 瞠 cz這wiek, kt鏎y tak d逝go przebywa z Jezusem, widzia Jego cuda, s造sza zapowiedzi m瘯i i zmartwychwstania, nie m鏬 uwierzy, 瞠 Chrystus 篡je?

Aposto這wie nawet przebywaj鉍 z Jezusem i widz鉍 Jego cuda pozostawali ludmi, kt鏎ych relacja do Niego opiera豉 si na wierze. Jak wiemy z wielu wypowiedzi zawartych w Ewangelii, fakt bliskoci Jezusa nie rozwi頊ywa wszystkich trudnoci dotycz鉍ych ich wiary. Tak瞠 Aposto這wie musieli wzrasta w wierze, a wi璚 i Tomasz.

Osobicie, bardzo podoba mi si interpretacja tego wydarzenia, kt鏎 zaproponowa papie w. Grzegorz Wielki, m闚i鉍y: Wi璚ej pomaga naszej wierze niewiara Tomasza, ni wiara aposto堯w. Tak, to dzi瘯i Tomaszowi zyskalimy szczeg鏊ne dowiadczenie wiarygodnoci zmartwychwstania Jezusa: on Jezusa zmartwychwsta貫go po prostu dotkn像, a wi璚 nie by豉 to zjawa ani duch. Jezus zmartwychwsta w ciele!

B璠鉍 w Rzymie, bardzo cz瘰to nawiedzam bazylik wi皻ego Krzy瘸 w Jerozolimie, w kt鏎ej znajduje si ma這 zauwa瘸na relikwia. Ot騜 w centrum absydy tej bazyliki znajduje si relikwiarz, a w nim koci palca, kt鏎ymi w. Tomasz dotkn像 boku Jezusa. Dla mnie ta relikwia to nie tylko cz零tka Aposto豉, ale to zawsze tak瞠 jakie szczeg鏊ne spotkanie ze Zmartwychwsta造m. Na tej relikwii s Jego lady. To my potrzebowalimy i potrzebujemy niewiary Tomasza.

Historia napawa pewnym optymizmem. Wszak Chrystus podsumowa j: B這gos豉wieni, kt鏎zy nie widzieli, a uwierzyli.

Owszem, jest co optymistycznego w tej historii. Wiara w ka盥ej epoce jest si章 cz這wieka i jego oparciem, ale trzeba pami皻a ta si豉 i to oparcie maj za sob wiadectwo apostolskie. Jego znaczenia nie wolno nigdy pomniejsza. Nasza wiara jest apostolska, to znaczy na wiadectwie i nauczaniu Aposto堯w si wznosi i rozwija. Mo瞠my by b這gos豉wieni, bo mamy do dyspozycji wiarygodne wiadectwa, podpisane osobist ofiar z 篡cia. My jestemy b這gos豉wieni, bo oni s m璚zennikami prawdy.

Wed逝g poda w. Tomasz zaw璠rowa najdalej spor鏚 Aposto堯w a do Indii. Do teraz wsp鏊noty chrzecijan w Indiach powo逝j si na t staro篡tn tradycj. Kt鏎e Kocio造 spor鏚 nich s w jednoci ze Stolic Apostolsk?

Legendy przypisuj w. Tomaszowi za這瞠nie Kocio豉 malabarskiego w Indiach i jest on czczony jako patron tego kraju. W jednoci z Rzymem pozostaj dwa Kocio造 katolickie: Syromalabarski i Syromalankarski. S to Kocio造, kt鏎e odznaczaj si du蕨 篡wotnoci i prze篡waj obecnie swoisty renesans. Dzieje Kocio堯w w Indiach s bardzo skomplikowane, tak 瞠 trudno by這by je jako kr鏒ko opisa. Myl, 瞠 warto pami皻a, i legitymuj si one apostolskimi pocz靖kami oraz s nonikami tradycji apostolskiej. Ten fakt sk豉nia do tego, by o tych Kocio豉ch pami皻a, doceniaj鉍 ich d逝gowiekowe trwanie i bogactwo duchowe, kt鏎ym 篡j i z kt鏎ego mo積a czerpa.

B鏬 zap豉 za rozmow!

Rozmawia Kajetan Rajski
http://www.pch24.pl/
  
Electra18.10.2017 09:11:07
poziom 5

oczka

Przejdz do g鏎y stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Nast瘼na >     Ostatnia >>  

HOME KOCI粌 KATOLICKI BΜGOSxWIENI, KT紑ZY NIE WIDZIELI, A UWIERZYLI

Aby pisac na forum musisz sie zalogowa !!!

randki | w豉sny sklep internetowy | promocje | darmowe aliasy | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta

<

Gada teraz:
Dodatki na bloga